Згідно з опитуванням Sprout Social, 77% споживачів віддадуть перевагу бренду конкурентному після позитивного досвіду взаємодії з ним у соцмережах. А кількість активних користувачів соціальних мереж, серед яких є і ваші клієнти, на початок 2022 року перевищила 4,6 млрд.
Соцмережі стали важливою частиною маркетингової стратегії бізнесу, а також способом «підглядання» за best practices. Вивчивши дії конкурентів, ви зможете поліпшити просування своєї компанії або продукту, збільшити кількість клієнтів і підвищити прибуток. Як проаналізувати конкурентів у Facebook, Instagram і YouTube, які інструменти для цього використовувати і скільки часу займає аналіз, читайте в цій статті.
Що таке аналіз конкурентів у соціальних мережах
Аналізом конкурентів у соцмережах називають збір і обробку даних про контент сторінок, що конкурують у ніші, маркетингові кампанії інших бізнесів і поведінку користувачів. Таке дослідження допомагає виявляти сильні та слабкі сторони в SMM, а також розробляти ефективні стратегії просування компанії або особистого бренду.
Чому важливий аналіз конкурентів у соцмережах
Конкурентний аналіз у соціальних мережах дає змогу вчитися на чужих помилках і знаходити фішки, які можна використовувати для просування свого продукту.
Це важлива частина підготовки до розроблення маркетингової стратегії.
Аналіз конкурентів допомагає:
- Визначити, які тактики використовують лідери галузі.
- Зібрати інформацію про ЦА і зрозуміти, чому споживачі виявляють інтерес до товарів або послуг конкурентів.
- Скласти портрет ідеального покупця.
- Визначити, в яких соцмережах і який контент шукає ЦА.
- Встановити «болі» і час максимальної активності потенційних клієнтів.
- Створювати релевантний контент – визначити вид і формат контенту, який ЦА хоче бачити в соцмережах.
Крім того, аналіз конкурентів допоможе розробити нову стратегію позиціонування, щоб відбудуватися від конкурентів.
Що включає в себе аналіз конкурентів
Аналіз конкурентів передбачає ретельне вивчення їхніх сторінок у соцмережах за різними показниками. Існують спеціальні інструменти, що допомагають збирати дані, але важливо також окремо відмічати для себе все, що може стати в пригоді в побудові власної стратегії.
Критерії та метрики аналізу:
- види соцмереж, у яких представлені конкуренти і де вони активніші;
- оформлення профілю – оцінка візуалу і вмісту шапки (аватар, посилання, опис, колірна гамма, логотип тощо);
- частота і час постингу;
- товар і обслуговування (презентація, відгуки, ціни, відповіді на коментарі);
- залучення аудиторії (лайки, коментарі, перегляди);
- стратегії залучення (конкурси, вікторини, інтерактив та їхня частота);
- теми постів;
- якість контенту (стокові картинки, професійні фото, анімація, відео, довжина й оформлення тексту, емоджі тощо);
- аудиторія – жива чи боти, чи є накрутки;
- взаємодія з користувачами (швидкість відповідей на коментарі, робота з негативом, наявність чат-ботів);
- стиль спілкування – використовують гумор чи викладають матеріал суворо, як звертаються до аудиторії;
- реклама та особливості просування – таргет, домовленості з блогерами, співпраця з іншими компаніями, спільні розіграші тощо.
Ці та інші показники, важливі для просування вашого бізнесу, допоможуть вам визначитися з тим, у яких соцмережах найкраще вести сторінку, до яких обсягів трафіку треба прагнути, які методи залучення варто використовувати, яким контентом найбільше діляться люди тощо. Усе це дасть змогу вибудувати грамотну стратегію і швидше розкрутити свій бізнес-профіль.
Як провести конкурентний аналіз у соцмережах
Перш ніж приступити до аналізу, сформулюйте ключові цілі бренду. Складіть також таблицю з 5+ конкурентами і головними метриками для Facebook, Instagram і YouTube.
Як визначити конкурентів вашого бренду
Як правило, всі компанії знають своїх основних конкурентів. Але якщо це не так, доведеться шукати інші бізнеси у вашій ніші за допомогою різних способів.
Знайти прямих конкурентів можна:
- за ключовими словами в пошуку Google;
- за рейтингами, які складають спеціалізовані агентства, видання, рекламні майданчики та ЗМІ;
- за внутрішнім пошуком у соцмережах;
- за допомогою парсерів – спеціальних програм для збору та систематизації інформації в інтернеті;
- за хештегами в Інстаграмі.
Коли ви визначите основних конкурентів, зберіть про них ключову інформацію. Щоб проаналізувати їхні дії та стратегію, слід обрати по 2-3 компанії в трьох категоріях конкурентів – лідери галузі, прямі та непрямі.
Як зібрати інформацію про конкурентів
До важливої інформації про конкурентів у соціальних мережах відносять:
- Охоплення і кількість показів. Охоплення – один із найважливіших показників ефективності просування брендів у соцмережах. Його обчислюють за формулою «Кількість показів / Середня частота показів».
- Кількість підписників та інші показники, такі як пости з найбільшим залученням, коментарі, хештеги, теми та формати постів. Їх можна проаналізувати за допомогою інструментів Metricool и Social Blade.
- Реклама в соцмережах. Знайти і вивчити рекламні оголошення можна, використовуючи вбудовані інструменти соціальних мереж.
- Частка голосу показує, скільки людей говорять про ваш бренд. Розрахувати можна за допомогою онлайн-сервісів Awario, Brandwatch и Talkwalker.
- Число ключових слів у контенті конкурента зручно розрахувати за допомогою веб-сервісу Keywords Everywhere. Встановивши розширення Chrome для цього інструменту, введіть назву соцмережі та бренду в пошуку Google і клікніть курсором на показник «Kw». Якщо ввести «Instagram.com gucci», ви дізнаєтеся, що профіль Gucci в цій соцмережі ранжується за 312 ключовими словами і щомісяця отримує до 24,6 тис. відвідувань.
Результати аналізів занесіть у таблицю. Періодично оновлюйте дані та використовуйте їх для оптимізації своєї SMM-стратегії.
Як провести SWOT-аналіз
SWOT-аналіз – спосіб виявити сильні та слабкі сторони конкурентів, визначити можливості та загрози, краще зрозуміти їхній бізнес. Таке дослідження зазвичай проводять під час:
- «застою» в бізнесі;
- вихід на новий ринок;
- запуску нового продукту;
- плануванні маркетингової кампанії.
За допомогою SWOT-аналізу ви отримаєте чітке уявлення про ринок, зможете правильно позиціонувати свій продукт і переконатися, що він привертає цільову аудиторію.
Цей аналіз починають із визначення конкурентів і збору даних про них:
Сильні та слабкі сторони. До сильних сторін можна віднести прокачаний бренд і позитивну репутацію в ніші, широкий асортимент, велику кількість підписників, високий рівень лояльності клієнтів і співробітників. Слабкі сторони можуть складатися з: високих цін, низького рівня сервісу, відсутності регулярної та якісної комунікації, а також поганої залученості ЦА.
Можливості зростання і загрози у конкурентів. Можливості можуть включати, наприклад, вихід на нові ринки. А до загроз належать поглинання конкурента більшою компанією, запуск нового продукту або послуги, який може забрати частку ринку.
Після узагальнення даних розробляють рекомендації для планування або кореляції маркетингової стратегії бренду.
Як провести конкурентний аналіз контенту в соцмережах
Розуміння того, як і який контент використовують конкуренти, допомагає розробити свій підхід до контент-маркетингу і «зачепити» ЦА. Він же дасть змогу випередити конкурентів.
Щоб проаналізувати контент конкурентів, вивчіть:
- кількість підписників і переглядів (актуально для контенту на YouTube, а також відео в Instagram і Facebook);
- періодичність публікацій;
- формати контенту;
- який контент отримує максимальну залученість – кількість переглядів, репостів, коментарів і «лайків»;
- які зображення і прийоми роблять контент візуально «чіпляючим» і трендовим.
Зібравши дані про контент, виділіть конкурентів, за якими варто стежити особливо уважно. Визначте також слабкі місця своєї контент-стратегії та подумайте, як можна її відкоригувати.
Важливо: конкуренти регулярно оновлюють стратегію відповідно до трендів і змін у поведінці користувачів. Маркетологи рекомендують проводити аналіз конкурентів щоквартально або щорічно, щоб своєчасно оцінювати ефективність своєї контент-стратегії та покращувати тактики просування в соцмережах.
Як провести аналіз реклами конкурентів
Ефективність реклами в соцмережах визначається обсягом трафіку, який спрямовується на веб-сайт із профілів, або кількістю замовлень, що надійшли.
Аналіз реклами конкурентів у соцмережах проводять за допомогою спеціальних сервісів – наприклад, Search Ads 2.0. Він допомагає отримати дані про трафік на веб-сайт із соціальних мереж, оцінити, наскільки ефективно соцмережі приваблюють споживачів, і зрозуміти, в які соціальні мережі слід інвестувати.
Ключові метрики, які можна перевірити за допомогою Search Ads 2.0:
- частка трафіку — розрахунковий відсоток трафіку із соцмереж на аналізований домен порівняно із загальним трафіком сайту;
- відвідування із соцмереж за потрібний період;
- % зміни частки трафіку порівняно з попереднім періодом.
Сервіс видасть графік соціального трафіку за необхідний період і його розподіл по сайтах. Це допоможе визначити найефективніші канали.
Як провести аналіз комунікації з клієнтами
Комунікація з клієнтами – це важлива складова ведення онлайн-бізнесу, необхідна для збільшення продажів. Чим більше каналів задіє компанія, тим лояльнішими будуть клієнти.
У соцмережах каналами комунікації є:
- чат-боти;
- відповіді в директ;
- реакції на коментарі;
- швидкість опрацювання заявок і повідомлення.
Крім цього, важливий стиль комунікації, або tone of voice. Варто звернути увагу на текст постів, звернення до аудиторії та привітність – на «ти» чи «Ви», з позиції наставника чи доброзичливо, нав’язливо та агресивно чи м’яко та спокійно. А ще слід оцінити користь контенту – наскільки він інформативний, чи допомагає боротися із запереченнями, чи пояснює цінність продукту, чи несе користь, чи розважає, чи більше спрямований на продажі, тобто посил у нього один – «купи-купи».
Особливості конкурентного аналізу у Facebook
Кількість підписників у Facebook і динаміка зростання – важливі показники успішності стратегії конкурентів. Ці дані необхідно зіставляти з іншими факторами, такими як розмір компанії та демографічні характеристики користувачів.
Щоб оптимізувати власну стратегію, треба з’ясувати:
- коли і як часто конкуренти публікують пости у своїх профілях;
- коли і з яким контентом найбільше взаємодіють користувачі;
- скільки лайків, репостів і коментарів отримують і який контент особливо успішний;
- які хитрощі застосовують конкуренти, щоб підтримувати інтерес ЦА до сторінки.
Автоматизувати аналіз конкурентів у Facebook допомагають спеціальні інструменти, такі як Kompyte, Swat.io, Social Insider та інші. Ці сервіси моніторять активність конкурентів, надають докладні звіти про їхню діяльність, включно з кількістю передплатників, кількістю і типами взаємодій, кількістю рекламних постів та іншими важливими показниками.
Особливості конкурентного аналізу в Instagram
Конкурентний аналіз в Instagram треба почати з моніторингу:
- посилань у bio і частоти їх оновлення;
- активності в stories, аналізу highlights;
- візуального контенту: зображень, відео та reels;
- хештегів.
Застосовуючи спеціальні інструменти, як-от Sprout Instagram Competitors Report, ви піднімете рівень аналізу і зможете порівняти свій бренд із конкурентами за основними показниками. Серед них:
- зростання кількості підписників: чи нарощують ваші конкуренти аудиторію швидше, ніж ви;
- частота публікацій: чи достатньо часто ви публікуєте контент, щоб підтримувати інтерес аудиторії;
- залученість: скільки лайків і коментарів отримує контент конкурента порівняно з вашим;
- хештеги: які хештеги використовують конкуренти, щоб залучити більше потенційних клієнтів;
- тематика постів і сторіс – наскільки якісніший і корисніший для аудиторії контент конкурентів, ніж ваш.
Ще одна тактика – виконати пошук конкурентів за тегом, щоб побачити, скільки людей відзначають їх у соцмережах.
Особливості конкурентного аналізу в YouTube
Щоб провести аналіз контенту конкурентів у YouTube, виконайте п’ять основних дій:
- Перевірте кількість передплатників, роликів, загальну кількість взаємодій і рівень залученості.
- Зберіть дані про взаємодію кожного конкурента з аудиторією: кількість лайків і антилайків, коментарів і переглядів.
- Зберіть дані про взаємодію кожного конкурента з аудиторією: кількість лайків і антилайків, коментарів і переглядів.
- Зберіть дані за ключовими словами і хештегами конкурентів.
Щоб максимально автоматизувати конкурентний аналіз у YouTube, маркетологи використовують спеціальні інструменти – наприклад, Unbox Social.
Топ-5 сервісів для аналізу конкурентів
Щоб визначити позицію бренду серед конкурентів, оцінити результати своєї SMM-стратегії та встановити правильний орієнтир для просування в соцмережах, використовуйте спеціалізовані інструменти. Зібрали найкращі з них із розширеним функціоналом.
Sociality.io
Сервіс в автоматичному режимі збирає дані про конкурентів у Facebook, Instagram, Twitter і YouTube, а також складає звіти, які допомагають відстежувати дані конкурентів у рамках одного інструменту.
Усі звіти можна експортувати у формати PPT, PDF і Excel. Вони включають:
- загальне зростання фоловерів;
- кількість постів на сторінках;
- типи постів;
- показник залученості;
- дні та час публікацій.
Розширені фільтри дають змогу швидко сортувати контент конкурентів за типом або рівнем залученості. Усі звіти можна отримувати на електронну пошту.
Socialbakers
Socialbakers – один із найбільших порталів статистики соцмереж із функціями:
- моніторингу конкурентів;
- налаштування звітів;
- відстеження залученості;
- багатоканального збору даних;
- планування публікацій.
У Socialbakers доступний аналіз акаунтів у Facebook, Twitter, Instagram, TikTok, Linkedin, Google Plus і YouTube.
Sprout Social
За допомогою Sprout Social можна порівняти ключові показники ефективності різних компаній і перевірити, який тип контенту дає максимальну віддачу. Сервіс відстежує основні метрики конкурентів, такі як зростання аудиторії, залученість і кількість публікацій для кожної соцмережі.
Brandwatch
За допомогою Brandwatch ви можете порівняти ефективність свого бренду з конкурентами і отримати нові ідеї для поліпшення стратегії в соцмережах.
Основні функції Brandwatch:
- конкурентний аналіз;
- управління репутацією;
- відстеження трендів;
- сегментація ЦА.
Hootsuite
Hootsuite більше підходить професійним маркетологам з великих компаній. Сервіс дає змогу аналізувати профілі конкурентів у Twitter, Facebook, Google+, Instagram, YouTube і LinkedIn. Також сумісний з FourSquare, Pinterest, StumbleUpon, Vimeo і безліччю інших платформ.
З його допомогою ви отримуєте доступ до набору звітів, інструментів аналітики, планування та інших функцій, які значно полегшують просування в соціальних мережах.
3 приклади профілів брендів, які варто фоловити в соцмережах
Соціальні мережі – величезний ринок. За трафіком вони посідають четверте місце у світі після пошукових систем, порно майданчиків і стримінгових сервісів. Соцмережі стали місцем, де бренди можуть «достукатися» до своєї ЦА за допомогою постів і роликів про продукти, а також унікальної філософії.
Понад 73% маркетологів вважають, що інвестиції в SMM – ефективні. При цьому, головним питанням для більшості компаній залишається: «як виділитися з маси в соцмережах?». Чудовий спосіб прокачати свою сторінку в Facebook, Instagram і YouTube і почерпнути нові ідеї – «підглядати» за прикладами лідерів.
01. Nike
Nike веде понад 300 профілів у соціальних мережах, зокрема у Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, Pinterest, TikTok і LinkedIn. Наприклад, ви знайдете окремі сторінки у Facebook для Nike Football, Nike Basketball, Nike Run Club, Nike Skateboarding, Nike Swim, Nike Women і Nike Yoga.
В офіційному профілі бренду в Instagram – понад 274 млн підписників. Внаслідок грамотно вибудуваної стратегії користувачі екосистеми застосунків Nike і акаунтів у соцмережах витрачають на покупки втричі більше, ніж відвідувачі сайту.
Nike задіює емоційні тригери, щоб звертатися до почуттів, які впливають на прийняття рішень. Навіть під час пандемії, коли спортзали були закриті по всьому світу, компанії вдалося стимулювати зростання продажів. Оскільки багато людей стали проводити більше часу вдома і частіше відчували стрес, бренд був змушений змінити свою контент-стратегію: робити акцент на заняттях йогою і медитацією, публікувати розслаблювальні тренування.
У березні 2021-го Nike запустив велику кампанію, присвячену силі жінок під час вагітності. Бренд спільно з експерткою з перед- і післяпологових вправ представила чотири аудіотренування спеціально для вагітних і матерів.
Компанія також активно співпрацює з інфлюенсерами, публікуючи їхні look-і з використанням продукції Nike. І, нарешті, багато кампаній бренду в соцмережах – наприклад, #BlackLivesMatter і #StopAsianHate – спрямовані на те, щоб зупинити расизм, дискримінацію або агресію.
02. Starbucks
Starbucks отримує в середньому близько 170 тис. лайків і 2,3 тис. коментарів на кожен пост. Особлива «фішка» бренду – користувацький контент (UGC). Це грає йому на руку: за статистикою, 93% споживачів вважають користувацький контент корисним і більше йому довіряють.
Наприклад, у 2014 році в Starbucks провели челендж #WhiteCupContest, у рамках якого запропонували своїм клієнтам наносити на чашки малюнки і публікувати фото з ними в соцмережах. Малюнки-переможці надрукували на багаторазових брендованих чашках, які випустили обмеженим тиражем. Загалом за три тижні в конкурсі взяли участь понад 4 тис. осіб.
Щоб зробити контент незабутнім, Starbucks використовує високоякісні фото, а також креативні прийоми та рекламні слогани. А ще:
- Прив’язує контент до певних подій. Це може бути старт занять у школі, Різдво, Геловін тощо.
- Розповідає історії та ділиться корисною інформацією. Starbucks публікує інформацію про процес збору кавових зерен і різні види обсмажування, які використовують у мережі кав’ярень по всьому світу.
Бренд також спекулює на синдромі втраченої вигоди (Fear of Missing Out – FOMO). Згідно з результатами дослідження, 60% міленіалів здійснюють імпульсивні покупки під впливом FOMO. У своїй SMM-стратегії Starbucks вдається до публікації реклами сезонних пропозицій, створюючи у свідомості покупців відчуття невідкладності. Наприклад, у різдвяний період бренд пропонує ексклюзивні напої мокко з обсмаженим білим шоколадом або лате «Імбирний пряник» у червоних чашках. Їх же можна побачити в профілях компанії в соцмережах.
03. Dove
Стверджуючи, що краса буває різних форм і розмірів, компанія допомагає жінкам підвищити самооцінку. Створивши спеціальний хештег #RealBeauty, Dove поширює в Instagram меседж про різноманітність краси – така тактика підвищує довіру і лояльність до бренду.
А ще в Dove розробили кампанію #ShowUs, яка змінює точку зору про жіночу привабливість і закликає жінок ламати стереотипи про красу.
Генеральний директор Girlgaze Аманда де Кадене стверджує: «Особливо важливим у цій кампанії є те, що ми змогли виділити і сфотографувати жінок і дівчат, яких зазвичай не бачать». У результаті користувачі соцмереж більше довіряють бренду.
Поширені запитання
Бенчмаркінг – процес вивчення та оцінювання товарів, послуг і досвіду управління у компаній-лідерів. На відміну від конкурентного аналізу, який обмежується вивченням будь-яких інших гравців у ніші, об’єктом бенчмаркінгу найчастіше стають компанії та бренди, досвід яких є найкращим.
Маркетологи розрізняють чотири основні типи конкурентів: прямі, потенційні, непрямі та ті, що заміщають.
Прямі — конкуренти, які безпосередньо борються за ваших клієнтів і продають на тому ж ринку аналогічні продукти та послуги.
Потенційні — компанії, що пропонують аналогічні товари або послуги і які орієнтуються на тих самих клієнтів, але не продають на вашому ринку. Вони можуть скласти конкуренцію, якщо вирішать зайти на ваш ринок.
Непрямі — конкуренти, які належать до тієї самої сфери бізнесу, але продають інші продукти та послуги або орієнтуються на іншу ЦА.
Ті, що заміщають — бізнеси, які пропонують альтернативу вашим продуктам і розв’язують ті самі проблеми споживачів, що й ваш бренд.
Тривалість конкурентного аналізу визначається глибиною і складністю дослідження; часом, необхідним для пошуку і збору інформації, кількістю конкурентів для аналізу та іншими факторами.
Найбільше часу забирає ручний пошук, збір та обробка інформації. Застосування онлайн-сервісів скорочує час дослідження, адже більша частина операцій проводиться в автоматичному режимі. Однак необхідно враховувати, що більшість інструментів чи функцій у такому разі – платні.
Просування товарів і послуг в інтернеті відбувається в умовах жорсткої конкуренції. Щоб досягти успіху, необхідно розробити ефективну SMM-стратегію і регулярно її коригувати.
Для цього потрібно:
- виконати аудит бренду;
- проаналізувати соцмережі конкурентів;
- вивчити потреби потенційних клієнтів;
- планувати і регулярно публікувати контент;
- відстежувати та вимірювати результати;
- розвивати індивідуальність;
- використовувати можливості інфлюенс-маркетингу.
Якщо ці завдання здаються вам занадто складними для самостійного виконання, зверніться до SMM-агентства.
Щоб зрозуміти, наскільки ефективною є обрана стратегія просування в соцмережах, необхідно вивчити статистику. Слід проаналізувати кількість підписників (наскільки збільшилася), переходи на сайт або залишені заявки в директ, залученість користувачів (лайки, коментарі, репости, збережені), охоплення і перегляди, а також розрахувати вартість залученого підписника.
Вартість конкурентного аналізу в соцмережах залежить від кількості брендів, які необхідно дослідити, кількості метрик і термінів проведення аналізу. Середня ціна аналізу конкурентів в Україні становить $400 і вище.
Фахівці WeLoveSMM реалізують повний комплекс завдань із просування бренду в соцмережах – від аналізу конкурентів і розробки SMM-стратегії до створення унікального контенту та запуску рекламних кампаній. Для отримання консультації та замовлення послуги зателефонуйте, напишіть у месенджерах або заповніть форму зворотного зв’язку на сайті.